welcome to my official blogie> do follow my blog and for sure i will follow you back. thanks fer cooperate all :)

Sunday, July 3, 2011

adat belajar


semua orang pun mesti pernah berjauhan dengan family kan?.ape perasaan you all semua bila berjauhan dengan keluarga?.sedih? gembira? sunyi?.lain orang, lain pula perasaan nya
and now eyka akui bahawa eyka pon rindu dengan family eyka bila berjauhan walaupun bukan anak emas mahupun anak kesayangan.tapi ini lah yang dikaitkan dengan ADAT BELAJAR.mau tak mahu,kita haruslah menerima kenyataan kan?

pada mata kasar eyka, ape yang eyka nampak, seorang yang digelar dengan status ANAK EMAS, ANAK KESAYANGAN ATAU ANAK MANJA.dorang mesti mengalami satu situation ni, na tahu ape? dah tentu jawapan nya ialah HOMESICK

meh eyka share sikit tentang sorang roomate eyka.die nie memang rapat dengan family dia.kemungkinan anak emas kot.oke itu tak penting.point yang eyka nak sampai kan ni adalah berkenaan dengan attitude dia bila eyka dengan roomate lain sedang ketawa atau pun sedang bercerita.

dalam masa kiteorang ketawa. dia akan mencelah secara tiba tiba. "ehh ain nak balik kelantan lah,ain taknak duduk sini,ain nak balik rumah" em kiteorang pon advise dia and try figure out gambaran sebenar seorang pelajar. then ain terdiam sekejap.itu hari, seorang lagi roomate eyka mendapat call daripada ibu dia. dalam rancak bebual.eyka perasaan, ain mengambil handphone nya di atas meja dan call ibu nya. air muka ain menggambarkan seorang yang sedang kesunyian dan sedih. mesti ain teringat keluarga dia di Kelantan. ape pun eyka sebagai kawan,eyka nak ain kuatkan semangat.ini lah di katakan dengan ADAT BELAJAR.

MORAL yang kita dapat di sini. sebagai seorang pelajar. kita haruslah melangsaikan tanggungjawab kita sebagai seorang pelajar. kuatkan lah iman dan kuatkan lah semangat. allah sentiasa berada dekat dengan kita. insyaallah. allah akan bantu melancarkan kehidupan harian kita walaupun berjauhan dengan keluarga. ingat, tidak selama-lamanya kita harus bergantung dengan keluarga. kita harus buktikan bahawa kita boleh berrdikari walaupun tanpa keluarga. walaupun keluarga kita berjauhan dengan kita. eyka pasti doa daripada keluarga kita itu sentiasa dekat dengan kita. so kepada ain mahupun sesiapa yang HOMESICK tu. dah tamau sedih sedih oke. study hard and happy always :)

kisses from EYKA ZULAIKHA

No comments:

Post a Comment

thanks for comment yeh sayang :)